söndag 8 september 2024

omsorg

En låda jag i fjol hade sått sallad i, kom sig aldrig att bli insådd i våras utan blev bara där. Nu blommar salladen!

Andra läsningen-texten för söndagen den ena:

Apg. 20:32-35

Och nu överlämnar jag er åt Gud och hans nåderika ord, som har makt att bygga upp er och ge er arvet bland alla som helgats. Silver eller guld eller kläder har jag inte begärt av någon. Ni vet själva att dessa händer har sörjt för mina egna och mina följeslagares behov. I allt har jag visat er att man så ska arbeta och ta hand om de svaga och komma ihåg de ord som Herren Jesus själv har sagt: Det är saligare att ge än att ta." (Folkbibeln)

Det är alltså Paulus som talar till församlingens äldste i Efesos, han vet att de inte ska ses mer. 

Klematisen bakom salladsblommorna kom sig sent igång, så jag nästan gav upp hoppet, men den har nog hunnit nu i alla fall, både att växa och blomma. Så jag har fått njuta av, ta emot, av blomningen, tack.

Helt sanning skriver jag nu inte eftersom fotot är någon vecka gammalt. Salladen blommar inte mera, den är utblommad.

-------------

Följande Josef Stenlund-bok blev läst: Nattsvarta patrullen (1957) och sen Hajar bubblar inte (1974), den senare utspelade sig runt Röda havet, i Israel. Pojkböcker (13-17 år) i äventyrsstil, som vi fått oss givna, tack för det.

Rubriken för söndagens texter är Guds omsorg. (Evangelietexten: Samla inte skatter på jorden - utan i himlen.)

Rubriken för mitt inlägg fick mig att tänka på invandraren som skulle beklaga sorgen då hens omsorgsperson hade förlorat en anhörig. Hen ringde på med en gåva och sa: Jag klagar på omsorgen. (= dålig återgivning av möjlig felsägning) - Huvudsaken att man förstår - eller tänka och tyda allt till det bästa, som Luther uttryckte det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar