söndag 1 september 2024

var glad

Det är ett äppelår i år. Vårt lilla äppelträd har aldrig haft så röda äppel förr. Nu börjar de nog vara färdiga, t.o.m. fruktköttet är rött.

Söndagens andra läsningen-text

1 Tess. 5:16-24
Var alltid glada, be utan uppehåll och tacka Gud i allt. Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus. Släck inte Anden. Förakta inte profetior, men pröva allt, behåll det goda och håll er borta från allt slags ont.
 
Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela så att ni är utan fläck när vår Herre Jesus Kristus kommer. Trofast är han som kallar er, han ska också utföra sitt verk.(Folkbibeln)

Jag blir glad då jag ser på äppelträdet, nog också då jag äter ett äpple. Masken jag hittade i ett äpple tänker jag också var glad. Men jag undrade om han hade förätit sig, då han var så tjock. Myggan som äter på masken är kanske också glad.  

Masken är kanske inte så glad åt myggan, eller bryr de sig alls, reagerar de alls på myggbett? Jag har nyss återigen kliat mig överallt efter en utflykt till våtare och myggrikare trakter, och kunde inte vara glad åt myggorna då. De som smaskar på myggor kan säkert vara glada, jag vill inte ha dem i munnen eller annanstans heller.

Får någon av er lida, ska han be. Är någon glad, ska han sjunga lovsång. (Jak. 5:13, Folkbibeln)
Och Gud får vi tacka för den skörd som vi fått i år av alla de slag.

---------

Nödrop från Jökelgapet av Josef Stenlund har blivit läst. En ungdomsbok, typ Biggles, men med kristet folk som också ropar till Herren om hjälp i nödens stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar