söndag 25 augusti 2024

bäst som man är

Katten har hängt med (!) länge. Den hänger över vedspisen. Kom någon gång med någon som ringde på dörren och hade försäljning. Katten har roat många små, då den hänger i en spiral och studsar då man sätter fart på den. 

Men nu fick den peruk, då jag försöker torka persiljan. 

Söndagens andra läsningen-text: 

Rom. 13:8-10

Var inte skyldiga någon något, utom i detta att älska varandra. Den som älskar sin nästa har uppfyllt lagen. Buden: Du ska inte begå äktenskapsbrott, Du ska inte mörda, Du ska inte stjäla, Du ska inte ha begär och alla andra bud sammanfattas i detta ord: Du ska älska din nästa som dig själv. Kärleken gör inte sin nästa något ont. Alltså är kärleken lagens uppfyllelse. (Folkbibeln)

Jag tycker katten är finare utan peruk, kan ju inte gunga nu då peruken är på. 

Jag har aldrig behövt prova peruk - tack och lov. Men jag har för mig att det ser finare ut än det känns. 

Känns som att bibeltexten ovan nuförtiden har kortats ned så att det gäller bara att älska sig själv - och det är ju nog också viktigt - men nästan och buden finns också nämnda. 

Om man älskar sig själv, varför försöker människorna nuförtiden göra/pynta om sig så väldigt....?

------------

Rune Fants bok Jesus är vägen har lästs. Någon hade fått den från församlingen då han fyllt 80 och sen så hamnade den hos oss. En bok med korta betraktelser kring bibelord. Håller helt med - Jesus är vägen.

Jag läste också en Bill och Ben-bok emellan innan jag började på låneboken Jon Fosses Det andra namnet. Bok I och II i septologin. En bok utan punkt, nog frågetecken, utropstecken och komma och emellanåt stora bokstäver, men ingen punkt och bara ett kapitel, ett stycke. Men en mycket intressant bok i mitt tycke.... (jag använder ofta flera punkter, men uttrycker kanske samma att det finns en fortsättning, tanken är inte färdig)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar