söndag 11 augusti 2024

vit som snö

nej - vitmossa

Kom mig på en cykeltur till skogen jag oftare cyklade till förr. Där finns så många branta backar som jag inte gärna cyklar uppför längre, men man kan ju gå och föra cykeln också en bit. 

Då jag tittade hastigt så fick jag tanken på snö, men det kan ju inte stämma....?

 Andra läsningen-texten för söndagen

1 Joh. 1:8-2:2

Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.  Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare och hans ord finns inte i oss.

Mina barn, detta skriver jag till er för att ni inte ska synda. Men om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern: Jesus Kristus, den rättfärdige. Han är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världens. (Folkbibeln)

----------

Har läst Philippa Gregorys Den andra systern Boleyn, en historisk roman om 1500-talets leverne vid hovet i England. Ingen trevlig läsning. Myckenhet av synd. Men det smutsiga syntes inte så bra under de pråliga kläderna.

Men ännu finns nåd för den som bekänner sina felsteg

Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger Herren.
Om än era synder är blodröda ska de bli snövita,
om än de är röda som scharlakan ska de bli vita som ull. 
(Jes 1:18, Folkbibeln)
 
Följande bok jag läst blev Frank Mangs På nya vingar från 1942. Fantastiskt hur mitt i prick, bl.a. en beskrivning av dagens folk, som inte blir trötta av arbete utan på arbete och människor och hur man kan tänka om det.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar