onsdag 29 mars 2023

sök


Jag skulle fylla på frön åt fåglarna, då jag började titta efter, vad är det för stora spår som leder till huset? 

Vad är det för djur som varit här?

Det finns en första läsningen-text för veckan enligt kyrkoårskalendern

Jes. 65:1–3

Jag lät mig sökas av dem som inte frågade efter mig, jag lät mig finnas av dem som inte sökte mig. Till ett folk som inte åkallade mitt namn sade jag: "Här är jag, här är jag." 

Hela dagen har jag räckt ut mina händer mot ett trotsigt folk, som vandrar den väg som inte är god, som följer sina egna tankar, ett folk som ständigt kränker mig rakt i ansiktet. De bär fram offer i trädgårdar och tänder offereld på tegelaltaren, (Folkbibeln)

det var ekorren som hade hoppat i den lösa snön
Han vill att vi söker honom....

-----------------------------

Nilla Kjellsdotters bok I rättvisans blod har jag läst. Den var bra, trots att jag ju inte speciellt tycker om deckare.

"I rättvisans blod" kunde ha varit en rubrik på en kristen bok. Det var det som Jesus måste lida, han blödde för vår skuld, det som vi påminns om i påsk. Vi kan lämna rättvisan/hämnden åt honom. 

Kom mig via ett musikquis att höra Depeche modes Personal Jesus. Aldrig tänkt att de skulle ha en sån text på sina låtar?!

Sök så ska ni finna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar