söndag 26 mars 2023

gott och/eller ont

en blek sol över vårt äppelträd
Söndagens första läsningen-text: 

1 Mos. 3:8-15

De hörde Herren Gud vandra i trädgården i den svala kvällsvinden. Då gömde sig mannen och kvinnan bland träden för Herren Gud. Men Herren Gud ropade på mannen: ”Var är du?” Han svarade: ”Jag hörde dig komma i trädgården och blev rädd, eftersom jag är naken, och så gömde jag mig.” Herren Gud sade: ”Vem har talat om för dig att du är naken? Har du ätit av trädet som jag förbjöd dig att äta av?” Mannen svarade: ”Kvinnan som du har ställt vid min sida, hon gav mig av trädet, och jag åt.” Då sade Herren Gud till kvinnan: ”Vad är det du har gjort?” Hon svarade: ”Ormen lurade mig, och jag åt.”

Då sade Herren Gud till ormen: ”Du som gjorde detta, förbannad skall du vara, utstött från boskapen och de vilda djuren. På din buk skall du kräla och jord skall du äta så länge du lever. Jag skall väcka fiendskap mellan dig och kvinnan, mellan din avkomma och hennes: de skall trampa på ditt huvud och du skall hugga dem i hälen.”

Det var den första kunskapen de fick av kunskapens träd om gott och ont.  Att de var nakna. 

Nu är ju fotot några dagar gammalt och numera är grenarna inte nakna och mera snö kommer....

----------------------------------

Via biblioteket fick jag tag i biskopens herdabrev: Brev i brytningstider, som Bo-Göran Åstrand skrivit tillsammans med Jeanette Björkqvist, Simon Häger, Liisa Mendelin och Ulla-Maj Wideroos. Många vackra ord av biskopen om hur allt ska göras. Men har Gud något att säga till om hur kyrkan ska verka?

Jag läser, har inte färdigläst än, Stojan Gajickis Bruden gör sig redo, men tog en paus, då där fanns så mycket att fundera på. Där är i alla fall den aspekten att det är Gud som gör bruden redo. Om vi vill.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar