söndag 12 mars 2023

vits?

Söndagens första läsningen-text: 

Jer. 26:12-16

Jeremia sade till stormännen och till folket: ”Det är Herren som har sänt mig att profetera mot detta tempel och mot denna stad och säga allt det ni nu har hört. Ändra ert liv och era gärningar och lyssna till Herren, er Gud. Då skall Herren ångra sig och inte göra det onda han hotat er med.

Själv är jag nu i händerna på er. Gör med mig vad ni finner rätt och riktigt. Men det skall ni veta: dödar ni mig, utgjuter ni oskyldigt blod och drar skuld över er själva och över denna stad och dess invånare. Ty Herren själv har sänt mig till er för att förkunna allt detta.”

Då sade stormännen och hela folket till prästerna och profeterna: ”Denne man förtjänar inte dödsstraff, ty i Herrens, vår Guds, namn har han talat till oss.”

Jeremia blev inte dödad, men omvände de sig? Orden finns åtminstone kvar.

Bilden är från ett privat litet bokbål. Ingen offentlig bränning av något i syfte att påverka någon åt något håll. Den gav lite värme, inte mycket men något, åt vårt hushåll i vår kamin.

Jag hade beställt en bok, som jag tänkte ha till julklapp, för ett par år sedan. När jag ändå kollade in lite vad det var för bok, så kunde jag inte tänka mig att ge den åt någon. Det var en vitsbok. Vitsar är svåra att få till, ofta tas det till nedsättande ord, svordomar, hån och sexuella anspelningar för att få det roligt. Sånt vill jag inte sprida.  

Det finns nog vitsar som är roliga och som jag gillar, men de är ganska få, verkar det som. Jag är ganska torr - tydligen - borde nog dricka mera.... 

Vatten brukar jag dricka, däremellan lite mjölk och kaffe. 

(Kollade in Kyrkpressen, de har ju vitsar bak på tvären: T.ex. "Felhört på Åland: ”Bereden väg för Herran, berg sjunken, djup stån opp! Han kommer, han på färjan …" Och tydligen kan man läsa Kyrkpressen efteråt i tidningsarkivet på nätet. Tack för det!)

---------------------------

Hittade en tunn bok på biblioteket: Sorg är en fläckig gunghäst som röker pipa av Tina C. Back. Bra skrivet om känslor av sorg vid en hastig bortgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar