söndag 16 juli 2023

upproriskhet igen

"Någon" hade plockat bort några björkkvistar. Eftersom det var just till midsommar, så satte jag dem i vas ute. Vi har så mycket björk runt huset annars, så vi brukar inte sätta midsommarbjörkar vid trappan mera. Det gjordes alltid i mitt barndomshem när jag var liten. 

Söndagens första läsningen-text: 

1 Sam. 15:22-26

Då sade Samuel: ”Behagar det Herren med brännoffer och slaktoffer lika mycket som att man lyssnar till Herrens röst? Se, lydnad är bättre än offer och lyhördhet bättre än baggars fett, för upproriskhet är trolldomssynd och trots är synd och avguderi. Eftersom du har förkastat Herrens ord har han förkastat dig som kung.

Saul sade till Samuel: ”Jag har syndat genom att inte lyda Herrens befallning och dina ord. Jag var rädd för folket och lyssnade till dem. Men förlåt mig nu min synd och vänd tillbaka med mig, så att jag får tillbe Herren. Samuel sade till Saul: ”Jag vill inte vända tillbaka med dig, för du har förkastat Herrens ord och Herren har förkastat dig: du är inte längre kung över Israel.” (Folkbibeln)

Trots att det finns några blad längst ut på en del kvistar som inte har blivit gula/bruna utan envisas med att vara åtminstone lite gröna, så syns det nog att kvistarna är döda/skilda från stammen. (Joh. 15:4-8) 

--------------------

Jag kom mig till ett bokbytarbås (fin idé, men någon är det ju nog som måste hålla ordning där också. Där var nog fin ordning) och där hittade jag Khaled Hosseinis Flyga drake. Mycket läsvärd bok nog. 

En bok kom till oss via en biblioteksförsäljning. Cecilia Hagens Kulla-Gullas lilla lila, en abc-bok om livet efter jobbet. Cecilia Hagen skriver lättsamt och det var den här boken nog. Ordet Korsord fanns med, men jag hittade inte ordet Patiens. Ordet Någon fanns inte heller med, det kunde det ju nog ha varit, tycker jag. Den där som flyttar på saker så man inte hittar dem sen, sen efter en stund minns man, det kallades Senior moments det där att det dröjer så länge innan man kommer på ordet eller vad det nu var man ville minnas eller inte vill minnas. Ett annat ord som jag inte heller hittade där under bokstaven O var ojoj, det används ganska frekvent numera, varje gång man ska stiga opp eller röra på sig efter att ha suttit en stund. Men här hos oss så skrivs det Oh joy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar