söndag 23 juli 2023

anval

Vi skulle på kalas och hade husbilen, så för att alla bilar skulle rymmas så parkerade vi utanför gamla Anva-butiken. Där hittade jag blåpojkar, som vi kallade blommorna som egentligen heter blågull.

Söndagens första läsning-text: 

2 Mos. 3:9-15

Herren sade till Mose:
”Nu har israeliternas klagorop nått mig, och jag har själv sett hur egypterna plågar och förtrycker dem. Så gå nu: jag sänder dig till farao, och du skall föra mitt folk, israeliterna, ut ur Egypten.” Mose invände: ”Hur skulle en sådan som jag kunna gå till farao och föra israeliterna ut ur Egypten?” Gud svarade: ”Jag skall vara med dig, och detta är tecknet som skall visa att det är jag som har sänt dig: när du har fört folket ut ur Egypten skall ni hålla gudstjänst på detta berg.” Då sade Mose till Gud: ”Om jag nu kommer till israeliterna och säger att deras fäders Gud har sänt mig till dem och de frågar efter hans namn, vad skall jag då svara?” Gud sade: ”Jag är den jag är. Säg dem att han som heter ’Jag är’ har sänt dig till dem.” Och Gud fortsatte: ”Säg israeliterna att Herren, deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte.”

Det är viktigt också idag att ha namn på saker och ting och för den delen också mänskor och djur och företeelser. Det sägs ju dessutom "Kärt barn har många namn."

Guds namn bland många andra: Jag är. (Jesu namn talas om i Fil. 2:9-11)

Försökte googla på Anvabutik, fick inget resultat. Har hela Google glömt bort/aldrig fått veta att det förritiden fanns Anvabutiker i nästan varje liten by? ...eller är det jag som minns fel?

---------------------

Jesus - safe, tender, extreme av Adrian Plass har blivit läst. Jag måste läsa den i tre avsnitt, med lättare litteratur emellan. Det är tungt att läsa på engelska. Jag har läst den men har nog bara förstått hälften, många ord förstod jag inte (bloke = snubbe) eller bara anade vad de kunde betyda. Men den var nog bra, hade gärna läst den på svenska. 

(Ps. (21.9.2023) tydligen har jag redan läst boken på svenska och redovisat 21.10.2017 (klick). Märkte jag först nu.)

Stundom tar jag också i boken Idag är Guds dag, texter för årets alla dagar av Wilfrid Stinnissen. Idag (fredagen 21.7.) var det denna text:

Och jo Mose fick nog möta många konflikter då han skulle föra Israels folk ut från Egypten in i det förlovade landet....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar