söndag 30 juli 2023

Herren är Gud

honungsfacelia?

I höstas plockade jag frö från blomsterängen jag då hade sått. I våras efter att potatisen blivit satt sådde jag ut alla frön jag hittade i skåpet på den bit av trädgårdslandet som fanns kvar. Det här är resultatet på bilden. 

Det fanns nog fler frön av vallmo, men en blommar nu. 

Söndagens första läsningen-text: 

1 Kung. 18:21-26, 36-39 

Elia trädde fram för allt folket och sade: ”Hur länge ska ni halta på båda sidor? Om det är Herren som är Gud, så följ honom. Men om det är Baal, så följ honom.” Men folket svarade honom inte med ett ord.  

Då sade Elia till folket: ”Jag är ensam kvar som Herrens profet, och Baals profeter är fyrahundrafemtio man. Ge oss två tjurar, och låt dem välja ut åt sig den ena tjuren och stycka den och lägga den på veden utan att tända eld. Sedan ska jag göra i ordning den andra tjuren och lägga den på veden utan att tända eld. Därefter kan ni åkalla er guds namn, men jag ska åkalla Herrens namn. Den gud som svarar med eld, han är Gud.” Allt folket svarade: ”Ditt förslag är bra.” 

 Elia sade till Baals profeter: ”Välj ut åt er den ena tjuren och gör i ordning den. Ni får välja först, eftersom ni är fler. Åkalla därefter er guds namn, men tänd inte elden!” De tog den tjur som han gav dem och gjorde i ordning den. De åkallade Baals namn från morgonen ända till middagen och ropade: ”Baal, svara oss!” Men inte ett ljud hördes, och ingen svarade. Och hela tiden dansade de omkring altaret som man hade byggt. ..... 

Då tiden var inne att frambära matoffret, trädde profeten Elia fram och sade: ”Herre, Abrahams, Isaks och Israels Gud, låt det bli känt i dag att det är du som är Gud i Israel, att jag är din tjänare och att det är på din befallning jag har gjort allt detta. Svara mig, Herre, svara mig, så att detta folk förstår att det är du Herre som är Gud, och omvänd du deras hjärtan.” Då föll Herrens eld ner och förtärde brännoffret, veden, stenarna och jorden och torkade upp vattnet som fanns i diket. När allt folket såg det, föll de ner på sina ansikten och sade: ”Det är Herren som är Gud! Det är Herren som är Gud!” (Folkbibeln)

(De utlämnade verserna tåls nog också att läsas - tänker jag. Och fortsättningen också.)

Jag hade gärna sett mera vallmo i blomsterängen, men humlorna tror jag nog tycker mer om de blåa...

--------------------

Läst en bok: Skrattets rike av Jonathan Carroll - vet inte varför....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar