söndag 6 augusti 2023

en dag i taget

 

Då vi flyttade till vårt nuvarande hem, tyckte jag att alla här på orten hade ett lärkträd på gården (lite överdrivet nog), så jag tänkte att vi också borde ha det och uttalade det också. Så då fick vi fem lärkträdsplantor. Tack för dem. De har vuxit.

Söndagens första läsningen-text:

Ordspr. 14:21-22, 25, 31

Den som föraktar sin nästa syndar, lycklig är den som förbarmar sig över de betryckta.
 
De som tänker ut ont far vilse, de som tänker ut gott får nåd och sanning.
 
Av all möda kommer någon vinst, tomt prat leder till fattigdom.
 
De visas krona är deras rikedom, dårarnas dumhet är dumhet.

Ett sant vittne räddar liv, den som främjar lögn bedrar.
 
Den som vördar Herren har ett tryggt fäste, hans barn får där en tillflykt.
 
Vördnad för Herren är en källa till liv, en hjälp att undgå dödens snaror.
 
Talrik skara är kungens ära, brist på folk blir furstens fördärv.
 
Den som är tålmodig har gott förstånd, den som är otålig går långt i dårskap.
 
Sinnesro ger kroppen liv, avund är röta i benen.

Den som förtrycker den fattige smädar hans Skapare, den som förbarmar sig över de behövande ärar honom. (Folkbibeln)

"De som tänker ut ont" heter i Bibel2000 "ränksmidare". Känner vanligt/ungt folk till vad det betyder?

Jag tänkte först på ränker för hästar och började fundera om det fanns en yrkesgrupp förr som smidde ränkerna, som väl var gjorda i trä?
 
Strecket på andra bilden hittade jag på gården och började undra  vem som har släpat vad just där. Sen satte jag foten mitt på och då märkte jag nog vad det var. En myrväg. De har varit och är flitiga.

Myrsteg på dagis är väldigt små och korta steg, men går nog också framåt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar