söndag 27 augusti 2023

tungans frukt

Fick äntligen tagit upp löken, tänkte glömma bort den. Men det blev ingen stor skörd. Fick ungefär tillbaka det som sattes dit. 

Men krusbär och hallon (trädgårdstypen) har jag fått äta så mycket jag vill. 

Fågeln på bilden, en nötskrika om jag sett rätt, uppenbarade sig på granngården och katterna var förstås intresserade. Han hade hittat ett nedfallet äpple och hackade frenetiskt i det. Annars har jag förstått att de äter cembratallfrön och cembratallar har grannarna på gården.

 Söndagens första läsningen-text: 

Ordspr. 18:4-8, 21

Människors ord är som djupt vatten
men vishetens källa en strömmande bäck.

Illa är att ta parti för en skyldig
och vägra en oskyldig hans rätt.

Dårens ord leder till strid,
hans mun tigger stryk.

Dårens mun blir hans fördärv,
hans ord en fälla för honom själv.

Baktalarens ord är som läckerheter,
de slinker ner i människans inre.

Tungan har makt över liv och död,
de som kan tygla den får njuta dess frukt.

Tröjan på bilden hittade jag i en mattväftlåda inne i en plastpåse. Har nog några förslag vem och vad den varit till för, men hur den i så fall hade hamnat i lådan har jag ingen aning om. Det har förblivit ett frågetecken, de blir fler och fler för mig verkar det som....

Funderar att den där sista versen i söndagens text gäller också bloggen och övrig social media...., borde jag vara tyst?

Det här (klick) blogginlägget har också med ämnet att göra. 

"Tigga stryk" som uttryck har jag inte märkt att används så ofta numera (och bra så!), men kanske med andra ord?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar