onsdag 15 juli 2020

bygge

Trodde jag hade skrivit om insektshotell här tidigare, men det var tydligen på Instagram (som jag också försöker förstå mig på)....

(Tydligen är namnet Instagram kommet från instant telegram och det är ju förståeligt. Fast vet dagens ungdom vad ett telegram är?)

Har fortsatt fundera på insektshotell.

Hotell är ju ett ställe man inte behöver städa på, hemma måste man ju ibland städa. Vem städar på insektshotell. Om det inte städas så ser det kanske inte så snyggt ut sen. En annan sak är väl att det är trevligare för insekterna, de trivs bättre om man inte städar.

På Instagram hade jag en likadan bild som här med texten att jag bygger insektshotell. Men jag tänker inte städa där. Inte ens då vi tar in veden använder vi någon borste - som jag läste någonstans att man skulle. Men jo - det blir skräpigt inne då man eldar med ved sen. Då använder vi borste på golvet. (Kan nog tänka mig att om man inreder med ved i öppna hyllor, som tydligen är populärt nu, då måste man borsta veden om det ska se snyggt ut och alla smådjuren borstas förhoppningsvis bort.)

Överlag tror jag insekterna skulle tycka om att vi inte höll så snyggt omkring oss. Alla dessa nuförtida stora gräsmattor, klippta av robotar, ser ut som parker i stan eller vid herrgårdar. Insekterna tycker om lite rishögar, högt gräs och vilda blommor, igelkottarna (som robotarna klipper/skadar om de går nattetid) tycker om rishögar/lövhögar. Varför så stora gräsmattor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar