lördag 18 juli 2020

vitt, svart eller grönt/blått?

Vi tog en till husbilsnatt vid samma ställe som förra gången - det var ett bra ställe. (Som jag trodde jag hade skrivit om tidigare här på bloggen, men det hade jag tydligen inte! Det var på Instagram. Blir knepigt det här! Det är alltså en annan strand.)

Sen på väg hem for vi via en loppis där jag hittade en bok, lättläst sådan:
Varför växer gräset?  och 57 andra inspirerande berättelser att tänka till av Klas Hallberg och Magnus Kull. Bilden på framsidan är en man som klipper gräsmattan (med tanke på förra inlägget). På baksidan har en diversearbetare kommenterat att sedelärande historier är som buljongtärningar, i koncentratet finns en klok och närande soppa av livsvisdom.

Morgondagens evangelietext:
Mark. 10:17-27
När Jesus skulle fortsätta sin vandring sprang en man fram och föll på knä för honom och frågade: ”Gode mästare, vad skall jag göra för att vinna evigt liv?” Jesus svarade: ”Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud. Du kan budorden: Du skall inte dräpa, Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt, Du skall inte ta ifrån någon det som är hans, Visa aktning för din far och din mor.” – ”Mästare”, sade mannen, ”allt detta har jag hållit sedan jag var ung.” Jesus såg på honom med kärlek och sade: ”Ett fattas dig. Gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.” Vid de orden mörknade mannen och gick bedrövad sin väg, för han ägde mycket.
Jesus såg sig om och sade till sina lärjungar: ”Hur svårt blir det inte för dem som har pengar att komma in i Guds rike!” Lärjungarna blev bestörta över hans ord, men Jesus sade igen: ”Mina barn, hur svårt är det inte att komma in i Guds rike! Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.” De blev ännu mer förskräckta och sade till varandra: ”Vem kan då bli räddad?” Jesus såg på dem och sade: ”För människor är det omöjligt, men inte för Gud. Ty för Gud är allting möjligt.”

Nuförtiden har symaskiner - nyare sådana - oftast trådförare som för tråden genom nålen. Man är tacksam för det. Det har blivit lättare.

Fotot är taget från "vår strand med husbilen", med mycket zoom. Jag tyckte först att det var något fel med bilden. Men det är ju positivt. Tidigare var det alltid en hop vita fåglar efter Sverigebåten, de fanns inte nu. Något har blivit bättre. 

Men för att komma in i Guds rike behöver vi hjälp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar