lördag 11 juli 2020

vem

Morgondagens evangelietext:
Matt. 16:13-19
När Jesus kom till området kring Caesarea Filippi frågade han sina lärjungar: ”Vem säger människorna att Människosonen är?” De svarade: ”Somliga säger Johannes döparen, men andra säger Elia och andra Jeremia eller någon profet.” – ”Och ni”, frågade han, ”vem säger ni att jag är?” Simon Petrus svarade: ”Du är Messias, den levande Gudens son.” Då sade Jesus till honom: ”Salig är du, Simon Barjona, ty ingen av kött och blod har uppenbarat detta för dig, utan min fader i himlen. Och jag säger dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den. Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket. Allt du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt du löser på jorden skall vara löst i himlen.”

Vi kom oss på sommarens första auktion och det var nästan som förritiden - fast det var en auktionsfirma som skötte det hela och då blir det inte sådär improviserat som auktionerna kunde vara förritiden. Men coronan syntes ingenstans. Mycket folk, mycket bilar. Ja, det var annorlunda: Bilarna var parkerade olika vägar på vägkanten. Förritiden skulle de alla vara vända åt samma håll.

Vi kom sent, så vi hann inte kolla in lådorna, vad som fanns i dem, men det som syntes var mest antikviteter, nog fina sådana, men vi är inga antikvitetshandlare utan mera sakanvändare. Alltså for vi hem ganska så fort, utan inköp. Blev nog billigast så.

Jag håller också på att läsa en bok: Fallet Jesus, fakta och indicier - en reporters personliga granskning. av Lee Strobel. Är inte färdig än. Den går mycket noggrant igenom fallet Jesus, är Bibeln trovärdig osv. På baksidan står det att han började undersöka som ateist, nu är han undervisande pastor i en församling.

Enligt den boken är frågan i texten en av de viktigaste: Vem säger ni att jag är? (eller Vems pojk e du?) (Simon Barjona kan tydligen översättas som Simon Jonasson.)

Kopplingen till auktionen är den att värdet sätts av köparen, hur mycket hen tycker varan är värd.

Jesus gav sitt liv för oss....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar