lördag 12 september 2020

visst finns de

Inte Betesdadammen utan Kyro älv,
men kan nog finnas änglar  där också
Hemkommen från en barnvälsignelse är huvudet fullt av intryck. 

Det är välsignat att få välsigna ett barn. Minns att själv när barnen var nya, så ville jag ha Guds hjälp att ta hand om dem. Jag tänker att han gjorde nog det. 

Läste texten där från Mark. 10:13-16. Låt barnen komma till mig - texten. Också fastän barnen är bråkiga, ljudliga och i vägen, så fick de komma. Vi, lite större, som ju ska ta emot Guds rike som barn, får också komma trots att vi är bråkiga, ljudliga och i vägen ibland. 

Morgondagens evangelietext: 

Joh. 5:1-15

Vid en av judarnas högtider gick Jesus upp till Jerusalem. Vid fårdammen i Jerusalem finns ett bad med det hebreiska namnet Betesda. Det har fem pelargångar, och i dem låg en mängd sjuka, blinda, lama och lytta. Där fanns en man som hade varit sjuk i trettioåtta år. Då Jesus såg honom ligga där och fick veta att han varit sjuk länge frågade han honom: ”Vill du bli frisk?” Den sjuke svarade: ”Herre, jag har ingen som kan hjälpa mig ner i bassängen när vattnet börjar svalla. Medan jag försöker ta mig dit hinner någon annan ner före mig.” Jesus sade till honom: ”Stig upp, ta din bädd och gå.” Genast blev mannen frisk och tog sin bädd och gick.
Men det var sabbat den dagen, och judarna sade till honom som hade blivit botad: ”Det är sabbat. Du får inte bära på din bädd.” Han svarade: ”Den som gjorde mig frisk sade åt mig att ta min bädd och gå.” De frågade: ”Vem var det som sade åt dig att ta den och gå?” Han som hade botats visste inte vem det var, för Jesus hade dragit sig undan eftersom det var mycket folk på platsen. Efteråt fann Jesus honom i templet och sade till honom: ”Du har blivit frisk. Synda inte mer, så att det inte händer dig något värre.” Mannen gick då och talade om för judarna att det var Jesus som hade gjort honom frisk.

Det sades att en ängel steg ner i Betesdadammen ibland och rörde upp vattnet, den förste som då steg ner i vattnet blev frisk från sin sjukdom.  

Här (klick) funderas också på vad som är vad....

                                                                                                                Agnus Dei


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar