söndag 20 mars 2022

eld

Ett gammalt hus i byn skulle bort för att ge plats för ett annat. 

Ett sätt att göra det på är att ge brandkåren möjlighet att öva släckning samtidigt som de ser till att huset brinner säkert ner, utan risk för spridning av elden. Bra att de får öva sig. 

Kom mig på en promenad och fick se det. Ursäkta bildkvaliteten, jag hade bara telefonen med och den kameran är jag inte alls sams med. 

Det ser ut att vara ganska hett där.

Söndagens första läsningen-text

Sak. 3:1-5

Herren lät mig se Josua, översteprästen, där han stod inför Herrens ängel. På hans högra sida stod Anklagaren, beredd att anklaga honom. Herrens ängel sade till Anklagaren: ”Herren skall tillrättavisa dig, Anklagare, ja, han som har utvalt Jerusalem skall tillrättavisa dig. Är inte denne man en brand ryckt ur elden?” Josua bar smutsiga kläder där han stod framför ängeln, och ängeln befallde sina tjänare: ”Ta av honom de smutsiga kläderna!” Och han sade till Josua: ”Jag befriar dig från din skuld, och du skall kläs i högtidsdräkt.” Sedan befallde han: ”Sätt på honom en ren turban!” Och de satte på honom en ren turban och klädde honom, medan Herrens ängel stod bredvid.

 "En brand ryckt ur elden", det talas mycket om elden i Bibeln. Elden som renar från allt orent, Gud som visade sig som en eld för Israels barn då de gick i öknen bland annat.

När jag gick förbi kyrkan stod också där två brandbilar parkerade. Jag hann tänka: Månne någon skulle ha ringt efter brandkåren om den helige Ande skulle visa sig som eldtungor, såsom den första pingsten?

Här (klick) finns en uppmaning att söka Herren och hans skydd i dagens situation. Håller med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar