onsdag 2 mars 2022

vad ser jag?

världen är lite opp och ner just nu
Askonsdag är det tydligen idag. 

I bibeln berättas om att de då där strödde aska i håret när de sörjde eller sitter i säck och aska då de kommer på att de är syndiga mänskor inför en helig Gud. Det är ingen sed jag förstår mig riktigt på.

Jag använder askan mest till gödning i trädgårdslandet eller till att putsa kaminens glasrutor från sot, vatten och aska - alltså en skrynklad tidningssida doppad i vatten och i askan i kaminen, sen putsa och putsa rent med bara vatten på en annan tidningssida. Har lite läst på/googlat att lut är gjord av aska, så det ska användas med förstånd. Lut är ju inte så hälsosamt att använda hur som helst. 

Ett annat användningsområde för aska som jag hört om är att strö ut det på snötäcket, så smälter det snabbare och askan hamnar ju i  jorden sen. 

Dagens första läsningen-text: 

Joel 2:12-17

Nu, säger Herren, skall ni vända er till mig med uppriktigt hjärta, under fasta, gråt och klagan. Slit sönder era hjärtan, inte era kläder, och vänd åter till Herren, er Gud.

Han är nådig och barmhärtig, sen till vrede och rik på kärlek, han ångrar det onda han hotat med. Kanske ändrar han sig och låter välsignelsen vara kvar, till matoffer och dryckesoffer åt Herren, er Gud. 

Stöt i horn på Sion! Påbjud en fasta! Kungör en högtidssamling! Kalla på folket, påbjud en helig sammankomst! Kalla på de gamla och samla barnen, också dem som ännu får bröstet. Må brudgummen lämna sin kammare och bruden sitt gemak. Mellan förhuset och altaret skall prästerna gråta, skall Herrens tjänare ropa: ”Herre, skona ditt folk, lämna inte de dina att skymfas så att de blir till en visa bland folken.Varför skall hedningarna få säga: Var är deras Gud?”

 Allvarliga ord i en tid som denna, då man betänker vad som är på gång i Ukraina just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar