söndag 11 september 2022

mognad

när är blommor mogna, fotograferar man dem då?
Bilden är från förr i sommar. Numera går jag inte barfota, stickasockorna har kommit på. Här i veckan fanns det risk för nattfrost, så plötsligt en kväll innan vi skulle lägga oss, så plockade vi in alla pelargonor från gården. Alla hade nog överlevt (se tidigare inlägg). 

Dessutom fick jag två stora till pensioneringen, de på trappan och bilden. De har blommat så fint hela sommaren. Hoppas de klarar av vintern inomhus också.  

Det blev ingen nattfrost då än. Nog sen, men nu är de inne.

Söndagens första läsningen-text

Mika 6:6-8

Med vad ska jag komma inför Herren och böja mig för Gud i höjden? Ska jag träda fram inför honom med brännoffer, med årsgamla kalvar?  Gläder sig Herren åt tusentals bockar, åt tiotusen floder av olja? Ska jag ge min förstfödde för min överträdelse, min livsfrukt som syndoffer för min själ?

Han har sagt dig, du människa, vad som är gott. Vad begär Herren av dig annat än att du gör det rätta, älskar barmhärtighet och vandrar i ödmjukhet med din Gud? (Folkbibeln)

Brännoffer fick Israels barn order om att göra i gamla testamentet. Som jag har förstått det för att förstå att en synd behöver ett offer. Liksom för att sona Adams och Evas synd måste ett djur offras/dödas, så de fick kläder att klä sig med. 

I och med Jesu död på korset, det ultimata offret, så behövs det inga fler djur- eller matoffer. Vi behöver bara ta emot hans offer som betalning för vår synd. 

-------------

Här (klick) finns en text som tangerar ämnet att mogna. Jag förstod nog inte allt, men tänkvärt.  

-------------

Har läst boken Om änglar kunde tala av Torgny Wirén. En fängslande berättelse om en människas liv ur änglasynpunkt beskrivs den som. Den var nog värd att läsas, väldigt spännande ibland. Jag bara fastnade på titeln. Änglar kan nog tala, det är ju bara det att vi inte hör dem alltid, tänker jag. Men det är alltid lättare att skylla på någon annan, än att erkänna att jag inte hör. 

Som jag uppfattade det talade boken om att offra det vi tror oss vilja ha (njutning, framgång, "det som alla andra har") för att i stället göra det rätta och gå med Gud.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar