söndag 18 september 2022

dödsdom

Innan frosten kom, tog jag nog också in min kinaros som får vara ute i det fria varje sommar, men sedan måste tuktas för att rymmas in igen. 

Det brukar vara spännande att se sedan vad allt som kommer med kinarosen in. 

Ofta har det varit löss. Då brukar jag plocka bort de blad/kvistar som det finns löss på och på det sättet få bort dem. Det har nog lyckats men man måste kolla ofta och noggrant. 

I år har jag ännu inte sett några löss, men barnbarnet hittade två nyckelpigor på väggen bredvid blomman. Kanske det är förklaringen?

Spindlar brukar jag plocka bort ur huset med glas och ett styvt papper/vykort. Så nu hämtade jag det för nyckelpigorna också och förde ut. Den större nyckelpigan hann flyga innan jag fick fram kameran. 

Söndagens första läsningen-text: 

Jes. 38:17–20 

Se, den bittra plågan blev till nytta för mig. I din kärlek räddade du min själ från förintelsens grop, för du har kastat alla mina synder bakom din rygg.

Dödsriket tackar dig inte, döden prisar dig inte. De som far ner i graven hoppas inte på din trofasthet. Den som lever, den som lever tackar dig, så som jag gör i dag.

En far gör din trofasthet känd för barnen. Herren ska frälsa mig, och vi ska spela mina sånger i alla våra livsdagar i Herrens hus. (Folkbibeln)

En sång som Hiskia sjöng då han blivit frisk, blev helad av Gud, efter att han hade fått sin dödsdom. Han fick lite förlängning.


Tänker att det skulle betyda dödsdom för nyckelpigor om de blev inomhus, trots att det inomhus är varmt och skönt....?

Ps. Idag efter publicering hittade jag lössen, de brukar samlas på knopparna, men nu plockar jag bort de kvistar där de hittas och ofta blir det att plocka bort alla knoppar en efter en. Det som jag plockar bort åker ut. Hoppas det räcker så i år också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar