söndag 20 november 2022

ufo

Söndagens första läsningen-text: 

Dan. 7:1 - 9-10 - 13-14 (alltså verserna 9-10 och 13-14 är texten för dagen - de svärtade)

 I den babyloniske kungen Belshassars första regeringsår hade Daniel en dröm och såg en syn medan han låg på sin bädd. Sedan skrev han ner drömmen och återgav huvudinnehållet.

Daniel sade: Jag såg i en syn om natten hur himlens fyra vindar rörde upp det stora havet. Och fyra stora djur steg upp ur havet, det ena inte likt det andra. 
 
Det första liknade ett lejon men hade vingar som en örn. Medan jag betraktade det rycktes vingarna av från djuret, och det restes upp från jorden och stod på två fötter som en människa. Och det fick ett mänskligt hjärta. 
 
Sedan fick jag se ett annat djur, det andra i ordningen. Det liknade en björn, och det reste sig på sin ena sida, och det hade tre revben i gapet mellan tänderna. Det fick befallningen: Res dig och sluka mycket kött! 
 
Därefter fick jag se ännu ett djur. Det liknade en leopard men hade fyra fågelvingar på sidorna. Djuret hade fyra huvuden, och det fick stor makt.
 
Sedan fick jag i min syn om natten se ett fjärde djur, som var skrämmande, fruktansvärt och mycket starkt. Det hade stora tänder av järn, det slukade och krossade och trampade det som blev kvar under fötterna. Det var olikt alla de tidigare djuren och hade tio horn.  Men medan jag betraktade hornen fick jag se hur ett annat horn sköt upp mellan dem, ett litet horn som stötte bort tre av de tidigare hornen. Det hornet hade ögon som liknade människoögon och en mun som talade stora ord.
Medan jag såg på djuret sattes troner fram, och den Gamle av dagar satte sig ner. Hans kläder var vita som snö och håret på hans huvud var som ren ull. Hans tron var av eldslågor och dess hjul var av flammande eld. En ström av eld flödade och gick ut från honom. Tusen gånger tusen tjänade honom, och tiotusen gånger tiotusen stod inför honom. Han satte sig ner för att döma, och böcker öppnades. 
 
Jag fortsatte att se på, eftersom hornet talade så stora ord. Medan jag såg blev djuret dödat, och kroppen förstördes och kastades i den brinnande elden. De andra djuren miste också sin makt, och deras livstid var bestämd till tid och stund. 
 
I min syn om natten såg jag, och se, en som liknade en människoson kom med himlens skyar. Han närmade sig den Gamle och fördes fram inför honom. Åt honom gavs makt och ära och rike, och alla folk och stammar och språk ska tjäna honom. Hans välde är ett evigt välde som inte ska ta slut, och hans rike ska inte förstöras. (Folkbibeln)

Jag har en tid haft som projekt - eller vad man nu ska kalla det - att få mina UFO:n antingen färdiga eller omgjorda eller ogjorda - alltså upprivna. UFO då i bemärkelsen UnFinished Objekts (=ofärdiga alster). Bildens gardiner är nog påbörjade för närmare 10 år sen? Vet inte än om de ska få förbli eller ej. Jag tänker det kan vara knepigt att få virkade gardiner att hänga bra som panelgardiner, de kan ha en tendens att töja sig och bli smalare i mitten. Det ska föreställa en nyckelpiga på ena blomstängeln - inget annat djur eller odjur.  

Det är alltså domsöndagen.

Odjuren som talade stora ord (varför tänkte jag genast på sociala medier?) är bestämda till tid och stund och sen mister de sin makt. Men människosonen (om jag förstått det rätt = Jesus), hans rike ska inte förstöras eller ta slut. 

                                                                                                            Ett annat UFO (Larry Norman, youtube)

2 kommentarer:

  1. Va snygga gardiner!! I like! :) Ja ha börja häng opp gamla sidogardiner som dubbla kappo istället, så hänger de bättre. Men hede va snyggt! /lillasyster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alla sätt är bra utom de dåliga. Vi får se hur det blir.
      Jag försökte kommentera på din blogg också, men det fick jag inte till. Yllesockorna som sittunderlägg var inte dumt, kollade bilden först innan jag läste inlägget och började fundera på vilket mönster du använt, jag såg inte sockorna då. Jag har sparat en ylletröja som tvättats för varmt, den kunde bli ett varmt sittunderlag eller något annat, fast den borde kanske småningom städas bort... Jag vävde sittunderlag av överblivet ullgarn efter en ullgarnsmatta, så sådana finns. Så kul att kunna använda det som finns i stället för att köpa nytt.

      Radera