söndag 6 november 2022

pryttel

Återigen har jag läst en bok, som nog var tänkt att läsas med eftertanke en liten bit i taget, med diskussion/funderingar emellan, men..... Livet är inte spikrakt av Markus Leandersson. 

Sista stycket fick mig att komma ihåg bilden och prytteln, som jag skrivit om lääänge sen (klick)

Det berättas om en dåtida lärare som har samlat sina elever och säger: "Innan ni går skulle jag vilja visa er något", sa hon. "Det här är en sak jag fick av en god vän för många år sedan, och den innehåller det bästa Gud har gjort. När jag känner mig nere, brukar jag titta på det. Egentligen är det min hemlighet vad som finns i lådan, men i morse kände jag att jag ville ta med den till er och visa. Jag skickar runt lådan och var och en får titta i lådan och sedan stänga den och skicka den vidare."

Prytteln kunde fungera på samma sätt som lådan.
 

Söndagens första läsningen-text, en av dem: 

Jes. 33:20-22 (fetstil)  (15-24)

Den som vandrar i rättfärdighet och talar vad rätt är, den som föraktar det som vinns genom förtryck och som avhåller sina händer från att ta mutor, den som stoppar till sina öron för att inte höra om blodsgärningar och sluter sina ögon för att inte se det onda, han ska bo på höjderna, klippfästen ska vara hans värn. Sitt bröd ska han få, vatten ska aldrig fattas honom.

En kung i sin skönhet ska dina ögon se, de ska blicka ut över ett vidsträckt land. Då ska ditt hjärta tänka tillbaka på skräckens tid: "Var är nu skrivarna, var är skatteindrivarna, var är de som räknade tornen?" Du slipper då se det vildsinta folket, folket med obegripligt språk som ingen kunde förstå, vars stammande tungomål ingen kunde tyda.
Se på Sion, våra högtiders stad! Dina ögon ska skåda Jerusalem, en säker boning, ett tält som inte flyttas bort. Dess tältpinnar ska aldrig ryckas upp, och av dess tältlinor ska ingen enda brista, för Herren ska vara där i sitt majestät. Han ska vara för oss som floder och breda strömmar. Inget skepp med åror ska där gå fram, inget mäktigt skepp färdas däröver, för Herren är vår domare, Herren är vår lagstiftare, Herren är vår kung. Han är den som frälser oss.
Dina tåg hänger slaka, de håller inte masten stadig, seglet är inte spänt. Då ska mycket rövat gods utskiftas, även de lama ska då ta byte. Och ingen av invånarna ska säga: "Jag är sjuk." Folket som bor där har fått sin synd förlåten. (Folkbibeln)

Fast om jag minns rätt så hette det i min barndom: Vill du se ett troll? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar