lördag 5 november 2022

nytt och gammalt


För någon tid sedan - dagarna går så fort nuförtiden - så tittade vi in på det nya Clas Ohlson för att se hur det ter sig. Det tedde sig nog helt bra, lite mindre än inne i stan, men ändå mycket utbud. Särskilt som vi inte skulle ha något särskilt. 

Fotot är därifrån. 

Allhelgonadagens första läsningentext

Jes. 65:17–19

Se, jag skapar nya himlar och en ny jord, och man ska inte mer minnas det förgångna eller tänka på det. Nej, fröjda er och jubla för evigt över det som jag skapar! För se, jag skapar Jerusalem till jubel och dess folk till fröjd. Jag ska jubla över Jerusalem, fröjda mig över mitt folk. Där ska inte mer höras gråt eller klagan. (Folkbibeln)

Och ja - det kan nog ligga något i det att måsten nuförtiden översätts till parhaat, eller är det parhaat som översatts till måsten? 

(Jag borde ju ha tittat efter och lagt på minnet vad som fanns i hyllorna, vad som är årstidens måsten, men  nu minns jag ju inte det. Det kan ju vara att det är något jag glömt.)

-------------------------

Har läst en bok från biblioteket: Gund von Numers-Snellmans Minns någon Annusjka? från 1945. Jag gillade den. Ibland kommer de där tankarna från förr i tiden, vad blev det av den och den personen?

Kollade igenom en bok, som jag hittade vid städning, om bysborna i min barndomsby. Mycket trevlig läsning, men jag konstaterade att en del namn fanns inte med, ett annat var fel. Att fela är mänskligt. De som plockat fram uppgifterna hade nog gjort ett stort arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar