lördag 29 oktober 2022

rigg

 

Vi kom oss på en liten utflykt till en hamn. 

På fotot ser det ju fint ut men det var kallt och blåsigt. Udden där längre bort tror jag är där vi brukar ibland sova över med husbilen. Eller så är den udden lite bakom. 

En båt skulle riggas ner för att plockas upp på land för vintern, därför for vi dit. Där fick jag tillbringa tid med barnbarn. (Konstigt när det finns så mycket "akta dig" i mina tankar i sammanhanget.) Det blev grillning. Ett barnbarn fick en gädda på sitt kastspö. De mindre fick "leka med elden"? I alla fall  gjorde de det. Eld är fascinerande. Allt gick bra.

Söndagens första läsningen-text: 

Jer. 1:4-10

Herrens ord kom till mig: 

Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig, innan du kom ut ur modersskötet gav jag dig ett heligt uppdrag: att vara profet för folken. 

Men jag svarade: ”Nej, Herre, min Gud, jag duger inte till att tala – jag är för ung!” Då sade Herren till mig: Säg inte att du är för ung utan gå dit jag sänder dig och säg det jag befaller dig! Låt dem inte skrämma dig, ty jag är med dig och jag skall rädda dig, säger Herren. 

Och Herren sträckte ut handen, rörde vid min mun och sade: Jag lägger mina ord i din mun. I dag ger jag dig makt över folk och riken. Du skall rycka upp och vräka omkull, förstöra och bryta ner, bygga upp och plantera.

Rycka upp, vräka omkull, förstöra och bryta ner låter ju inte så kul, men kanske det behövs för att kunna bygga upp och plantera. 

Kommer ihåg då jag var liten skulle åkrarna ibland brännas på våren under övervakning, för att växten skulle bli bättre. Fast vi var små fick vi vara med där också, eller var vi det bara ändå?, minns att jag nog brände upp en vante i misstag en gång.

---------------------

Ljus framtid av David Klemetz har blivit läst. En kristlig bok jag höll med om nästan allt, en passus var nog något jag undrade på, men nu har jag glömt vad det handlade om. Och det är väl det man ska göra, ta vara på det goda och glömma det som kändes fel - och se framtiden an med glad förhoppning?

---------------------

...och så var det återigen dags för urvridningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar