söndag 23 oktober 2022

i Guds tankar

skog
Det blev en oplanerad utfärd till skogs. Fast det kan man kanske inte säga då man höll sig på vägen hela tiden? Plogkäppen på ena bilden avslöjar i alla fall att jag höll mig på vägen. 

Söndagens första läsningen-text: 

1 Mos. 15:1–6 

(baby)skog? 

Därefter kom Herrens ord till Abram i en syn. Han sade: ”Var inte rädd, Abram. Jag är din sköld. Din lön ska bli mycket stor.” 

Men Abram sade: ”Herre Gud, vad ska du ge mig? Jag går ju bort barnlös, och arvinge till mitt hus är Elieser från Damaskus.” Och Abram fortsatte: ”Se, mig har du inte gett någon avkomling. Så det blir en av mitt husfolk som ärver mig.” 

Men Herrens ord kom till honom: ”Det är inte han som ska ärva dig. En som kommer från din egen kropp ska bli din arvinge.” Sedan förde han honom ut och sade: ”Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem.” Och han sade till honom: ”Så ska din avkomma bli.” Och Abram trodde på Herren, och han räknade honom det till rättfärdighet. (Folkbibeln)

Att stanna upp och se på stjärnorna kan nog få saker och ting i rätt proportion. 

Åtminstone förritiden talades mycket om att barn fanns i Guds tankar, innan de hamnade i mammas mage och föddes.

---------------------

Har läst en biblioteksbok Vibeke Olssons Änglar och sparbeting. Hennes tankar var intressanta att ta del av, korta funderingar som har funnits i olika tidningar förut. Börjar med: 

"Vi måste visa att vi inte är rasister." 

Måste vi inte först och främst se till att vi inte är rasister, så att vi också kan visa det?



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar