onsdag 3 april 2024

jag såg

 

Ekorren har jag inte sett på hela vintern, men nu kom den till fågelbrädet. Jag har för mig att det är den som brukar rensa fågelbrädet till sommaren.

Onsdag efter påsk, lästexten:

Apg. 2:22-32

Israeliter, hör dessa ord: Jesus från Nasaret var en man som blev erkänd av Gud inför er genom kraftgärningar, under och tecken. Genom honom gjorde Gud detta mitt ibland er, som ni själva vet. Efter Guds bestämda plan och beslut blev han utlämnad, och med hjälp av de laglösa spikade ni upp honom och dödade honom. Men Gud har uppväckt honom och löst honom ur dödens vånda, eftersom det inte var möjligt för döden att behålla honom. David säger om honom: 

Jag har alltid Herren för ögonen.
Han är vid min högra sida
för att jag inte ska vackla.
Därför gläds mitt hjärta
och jublar min tunga.
Även min kropp
får vila i trygghet
att du inte lämnar min själ åt dödsriket
eller låter din Helige se förgängelsen.
Du har visat mig livets vägar,
du ska mätta mig med glädje
inför ditt ansikte.

Bröder, jag kan öppet säga er att vår stamfar David är både död och begraven. Hans grav finns här hos oss än i dag. Men han var profet och visste att Gud med ed hade lovat att sätta en av hans ättlingar på hans tron. I förväg såg han Messias uppståndelse och sade: Han ska inte lämnas åt dödsriket, och hans kropp ska inte se förgängelsen. 

Denne Jesus har Gud uppväckt, och vi är alla vittnen till det. (Folkbibeln)

Redan på påsklördagen såg jag årets första tofsvipa, får hoppas att det inte blir för kallt för den. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar