Rom. 2:1-11
Därför är du utan ursäkt, du människa, vem du än är som dömer.När du dömer en annan fördömer du dig själv, eftersom du som dömer handlar på samma sätt. Vi vet att Guds dom med rätta drabbar dem som handlar så. Men menar du att du ska komma undan Guds dom, du människa som dömer dem som handlar så och själv gör samma sak?Eller föraktar du hans rika godhet, mildhet och tålamod? Förstår du inte att Guds godhet vill föra dig till omvändelse? Med ditt hårda och envisa hjärta samlar du på dig vrede till vredens dag, då Guds rättfärdiga dom ska uppenbaras. Han ska löna var och en efter hans gärningar:evigt liv åt dem som uthålligt gör det goda och söker härlighet, ära och odödlighet, men vrede och straff åt dem som söker sitt eget och inte följer sanningen utan orättfärdigheten. Nöd och ångest över varje människas själ som gör det onda, juden först men också greken, men härlighet, ära och frid åt var och en som gör det goda, juden först men också greken, för Gud är inte partisk. (Folkbibeln)
Vad ordet "därför" syftar på finns då i kapitel 1.
Den här (klick) texten tyckte jag också passar in.
Bilden är min midsommarbukett (men nej, inte sju sorter alls utan bara två, lupinerna och gräs - det är väl också blommor?). Plockade lupinerna i diket, där ska de ju inte vara nuförtiden, då de kallas invasiv art. Jag har nog lupiner i trädgården också - ännu är det väl inte förbjudet? - så länge de inte blir för många.
Och nej, jag lade inte buketten under kudden heller...
-----------
Deckaren Vandrande skugga av Bo Carpelan har blivit läst. Han kan skriva. En annorlunda deckare koncentrerad på känslorna kring dödsfallen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar