lördag 6 juni 2020

bli kvar

Med tanke på morgondagens evangelietext: 

Joh. 15:1-10
Jesus säger:
”Jag är den sanna vinstocken, och min fader är vinodlaren. Varje gren i mig som inte bär frukt skär han bort, och varje gren som bär frukt ansar han, så att den bär mer frukt. Ni är redan ansade genom ordet som jag har förkunnat för er. Bli kvar i mig, så blir jag kvar i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv om den inte sitter kvar på vinstocken, kan inte heller ni göra det om ni inte är kvar i mig. Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon är kvar i mig och jag i honom bär han rik frukt: utan mig kan ni ingenting göra. Den som inte är kvar i mig blir som grenarna som kastas bort och vissnar; de samlas ihop och läggs på elden och bränns upp. Om ni blir kvar i mig och mina ord blir kvar i er, så be om vad ni vill, och ni skall få det. Min fader förhärligas när ni bär rik frukt och blir mina lärjungar. Liksom Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek. Om ni håller mina bud blir ni kvar i min kärlek, så som jag har hållit min faders bud och är kvar i hans kärlek.”

så tog jag mig en tur ut till växthuset, där det finns en vinranka. Jag har inte planterat den, men den finns där. I fjol hann jag aldrig se hur vinrankan blommade, plötsligt fanns där bara vindruvor. Nu tycker jag att det blir tydligen likadant, om inte det jag ser är knoppar. De är så små ännu, så jag vet inte om det är knopp eller druvor i växt.

Men det är nog Herren som ger växten, den här trädgårdsmästaren (=jag) har inte gjort så mycket åt växten i övrigt. Någon vattenkanna har jag nog hällt över den, men för övrigt... Borde kanske nog rensa bort fjolårskvistarna. Men myrorna (de små svarta) verkar tycka om dem. Såg tidigare att de hade som en autostrada på en sådan. (eller jobbar de för trädgårdsmästaren och arbetar på att få bort de torra kvistarna?).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar