lördag 13 juni 2020

himmelriket?

kan njuta av blommor jag inte behöver sköta om
Funderar på morgondagens evangelietexter:

Luk. 12:13-21
Någon i hopen sade till Jesus: ”Mästare, säg åt min bror att dela arvet med mig.” Han svarade: ”Vem har satt mig till att döma eller skifta mellan er?” Och han sade till dem: ”Akta er för allt habegär. En människas liv beror inte av överflöd på ägodelar.” Sedan gav han dem en liknelse: ”En rik man hade fått god skörd på sina jordar. Han tänkte för sig själv: ’Vad skall jag göra? Jag har inte plats för hela skörden.’ Han sade: ’Så här skall jag göra. Jag river mina lador och bygger större så att jag får rum med säden och allt annat jag äger. Sedan kan jag säga till mig själv: Nu min vän är du väl försörjd för många år framåt. Du kan vila ut. Ät, drick och roa dig.’ Men Gud sade till honom: ’Din dåre, i natt skall ditt liv tas ifrån dig, och allt du har lagt på hög, vem skall få det?’ Så går det för den som samlar skatter åt sig själv men inte är rik inför Gud.”
eller
Matt. 13:44-46
Himmelriket är som en skatt som ligger gömd i en åker. En man hittar den och gömmer den igen, och i sin glädje går han och säljer allt han äger och köper åkern.
Med himmelriket är det också som när en köpman söker efter fina pärlor. Om han hittar en dyrbar pärla går han och säljer allt han äger och köper den.

Jag tänkte på ordspråket "Rik den som nöjd är.", men försökte googla det och se där hette det: "Rik nog den som nöjd är." Ett litet ord kan betyda mycket.

Jag har mycket att tacka Gud för: Jag vaknar på morgonen, kan stiga upp, har arbete att gå till som jag med Guds hjälp klarar av. För att inte tala om hem, man, barn och barnbarn. Jag är rik.

Men rik inför Gud - vad är det? Himmel-rik?
                                                                                   Nina Åström på finska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar