måndag 1 juni 2020

bitvis sanning

Jag har igen läst en bok: Konungens ankomst av Sven Reichmann. (Måste kolla via bloggen, det var redan 2018 jag läste den första gångenj - tänka sig vad tiden går!)

Den var lika bra den här gången. Lite började jag fundera mera på det där hebreiska ordet mashal - det tåls nog att funderas på än....

Sen kom jag på att kolla - det finns en evangelietext eller egentligen två också för idag, det är pingsttiden:

Joh. 6:44-47
Ingen kan komma till mig om inte Fadern som har sänt mig drar honom, och jag ska låta honom uppstå på den yttersta dagen. Det står skrivet hos profeterna: De ska alla ha blivit undervisade av Gud. Var och en som har lyssnat till Fadern och lärt av honom kommer till mig. Ingen har sett Fadern utom han som är från Gud, han har sett Fadern. Jag säger er sanningen: Den som tror har evigt liv. (*

Joh. 16:12-15
Jag har mycket mer att säga er, men ni kan inte bära det nu. Men när han kommer, sanningens Ande, då ska han leda er in i hela sanningen. Han ska inte tala av sig själv utan bara tala det han hör, och han ska förkunna för er vad som kommer att ske. Han ska förhärliga mig, för han ska ta av det som är mitt och förkunna för er. Allt som Fadern har är mitt. Därför sade jag att han ska ta av det som är mitt och förkunna för er. (*

(* Den här gången kände jag inte igen texterna alls, så jag kollade med folkbibeln, som jag själv brukar läsa, och kopierade därifrån, alltså är det inte riktigt samma översättning som finns på evl.fi-sidan. Men det är Jesus som talar i båda texterna.

Kopplingen till bilden är den att eftersom jag har semester och jag brukar klippa mattrasor om vädret tillåter då, så tog jag fram idag det lilla som finns och började klippa. Det är lite svårt att få fram nu mera det som stod broderat på lakanstyget. Förritiden broderades ofta initialer eller någon bild på överlakanen (Överlakanet är alltså motsvarande påslakanet idag, men det var ingen påse då på den tiden.) Alltså sanningen kommer bitvis....?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar