lördag 20 juni 2020

värdefull

Morgondagens evangelietext handlar om Sackeus, som han hette förr och i Folkbibeln, nuförtiden Sackaios enligt texten på evl.fi: 

Luk. 19:1-10
Jesus kom in i Jeriko och gick genom staden. Där fanns en man som hette Sackaios, och han hade hand om tullen och han var rik. Han ville gärna se vem denne Jesus var men kunde inte för folkmassan, för han var liten till växten. Han sprang i förväg och klättrade upp i en sykomor för att kunna se honom, eftersom han skulle gå förbi där. När Jesus kom dit såg han upp mot honom och sade: ”Skynda dig ner, Sackaios, i dag skall jag gästa ditt hem.”
Sackaios skyndade sig ner och tog emot honom med glädje. Alla som såg det mumlade förargat: ”Han har tagit in hos en syndare.” Men Sackaios ställde sig upp och sade till Herren: ”Hälften av vad jag äger, herre, skall jag ge åt de fattiga. Och har jag pressat ut pengar av någon skall jag betala igen det fyrdubbelt.” Jesus sade till honom: ”I dag har räddningen nått detta hus – han är också en son till Abraham, och Människosonen har kommit för att söka efter det som var förlorat och rädda det.”

Sackeus räknade inte vara mycket värd, han var en syndare enligt alla (? ). Men Jesus var räddningen för honom - också.

Nuförtiden är det mycket ståhej om pollinerare, de borde skyddas, hjälpas. Men hur är det med bladlössen. Jag har såna på en ros i trädgården. Jag spolar ner dem med vatten och de klättrar upp igen. Så  har vi alla att göra, men jag vill ju inte att de ska äta upp alla knoppar.

Tidigare hade vi dem på en bollbuske, men i år har den klarat sig undan och faktiskt fått bollar/blommor, kanske pga att den fått mera rymd och ljus. Vi tog ner en rönn i närheten tidigare.

Men hur ska man göra? Jag kan tänka att bladlössen också är värdefulla för någon....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar