söndag 14 juni 2020

forts

inte vildblommor, men vad är det för odling?
Jag kom mig på en liten cykeltur i det varma vädret.

Då cyklade jag på småvägar, där det också finns småa åkrar. En del av dem var inte odlade utan var fulla av vildblommor - så fina. Och som jag tror nyttiga för smådjuren.

I veckan körde vi på riksåttan och då såg vi de stora åkrarna, som ju numera är täckdikade och finns just inga lador heller på dem. Alltså det finns inga ställen för dessa smådjur som nuförtiden finns alltför lite av.

Såg via google en sida (t.ex. från sid 3) som talade om vägar för småkrypen. Det vore ju en idé. Jag vet ju inte nackdelarna, men tycker det skulle vara fint om det fanns blomstervägar, med blomster som småkrypen tycker om, som ger möjlighet också för dem att leva.

Insektshotell, var på tal i Vbl, i all ära, men det är ju jordbruket som är som det nu är till skada för smådjuren - om än det är till nytta för människorna. Vi får ju vår mat därifrån.

Och hur blir dethär en fortsättning på föregående text? Jo, jag hörde på den streamade gudstjänsten från Vörå. Han predikade förstås över samma text.

Mitt huvud tänkte: Habegär - kan också läsas som hektarbegär?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar