torsdag 19 juli 2018

vi fortsätter

Måste ju få in en semester/sommarbild också.
Himlen syns inte så bra, då det är ett äppelträd i vägen.

Läste i en bok om att det pratas mer om helvetet i bibeln än himlen. Så jag försökte söka på www.folkbibeln.se, sökord himmel gav 110 träffar (däribland många med ordet himmelriket), ordet helvete gav 8 träffar. Men det kan ju finnas olika ord för samma företeelse nog, så ...

Men vad är himmel?

Himmelriket, kunde man säga, så här i hettan, är att få svalka sig i vatten vid stranden, som vi gjorde i går. For till stranden med husbilen, tog ett avsvalkande dopp och sov natten och började dagen med likaså ett friskt dopp i havsvattnet. Kändes skönt då. Nu har jag varmt igen.

Fast då jag kollade in ordet himmel, hittade jag också om himmelriket i Upp. 21:1: "...och havet fanns inte mer." En ny himmel och en ny jord, men utan vatten/hav?

Men kontentan är i alla fall att döden är inte slutet utan bara en dörr till det fortsatta livet. Om jag förstått det rätt - för alla. Oberoende om man tror eller ej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar