fredag 13 juli 2018

låt alla blommor blomma

En sängbok har kommit till slut igen: Njals Saga, översättning av HjalmarAlving.

(Jag kan inte förstå att jag väljer så konstiga böcker att läsa!)

Boken handlade om mord, mordbränder, hämnd, försök till förlikningar, allting (= typ domstolen på Island). Släktutredningarna var många och långa och jag tycker ju inte om sådana egentligen.

Lite så att jag tänker på bokens strider då jag läste i Vasabladet om diskussionerna kring kvinnopräster, homosexuella osv. Det vill bli lite taggigt. Bättre givetvis att använda ord än fysiskt våld, men ord gör nog också ont. Åt båda hållen.

Bilden är från vår sommaräng, den som grävdes upp förra sommaren (för avloppsrör) och såddes in med gräsfrö igen. Sådant gräs växer där bland annat. Jag hade ju tänkt att det skulle få växa fritt och blomma det som blommar där. Blommar nog annat också än tistlar.

Men även där hade jag en gräns märkte jag då jag gick där, gråbo vek jag ner eller drog upp. De blommorna ville jag tydligen inte ha där....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar