söndag 1 juli 2018

sten på sten

sten på en byggarbetsplats
I ett annat sammanhang kom stenar på tal, det var vita stenar.

Det finns ju tal om en vit sten i Uppenbarelseboken (Upp. 2:17)
Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna! Den som segrar ska jag ge av det dolda mannat. Och jag ska ge honom en vit sten, och på stenen är skrivet ett nytt namn som ingen känner utom den som får det.
Annars har jag i min dagliga bibelläsning också varit framme vid översteprästens klädnad i Moseboken, där skulle finnas tolv stenar, ädelstenar, en för varje israelitisk stam. Han skulle, som jag förstått det bära fram dem i bön hela tiden.

För övrigt genom hela Bibeln kan man läsa om att israels barn reste stenar till minne av något. En del av stenarna blev till mål för avgudadyrkan.

På en del platser har jag hört om att folk också idag tar en slät sten med och lägger på gravstenen till minne av den döde eller tecken på att de besökt graven?

Stenkastning ska vi väl undvika idag.

Petrus talade om levande stenar (1 Petr. 2:5). Att vi ska låta oss byggas upp som levande stenar.

I dagens text (Mark 3:13-19) talades om tolv apostlar, utvalda av Jesus:
Sedan gick Jesus upp på berget och kallade till sig några som han hade utvalt, och de kom till honom. Han utsåg tolv som skulle följa honom och som han skulle skicka ut att predika och ha makt att driva ut demonerna. Och de tolv han utsåg var: Simon, som han gav namnet Petrus, Sebedaios son Jakob och Jakobs bror Johannes, vilka han gav namnet Boanerges, det vill säga Åskans söner, vidare Andreas, Filippos, Bartolomaios, Matteus, Tomas, Alfaios son Jakob, Taddaios, Simon Kananaios och Judas Iskariot, han som förrådde honom.
 En del av dem har hörts mera om än andra. Åskans söner låter som att de var ganska högljudda...

Stenar kan ha stor betydelse, de behöver ju inte vara stora själva för det, man kan ju tänka på det lilla gruskornet som sommartid letar sig in i sandalerna och får en att stanna upp ett tag och försöka få bort det. Skrivs kanske inte om i historieböckerna, men har gjort verkan ändå. Pauser är bra och nu har jag semester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar