torsdag 26 juli 2018

bärare

Det blev en bärdag igår.

Jordgubbarna, de sista togs in. Det blev inte mycket sådana i år. Fast jag ska inte klaga, jag har ätit mycket av dem nog. Bär är bäst färska, tycker jag. (Fast jag nog lärde mig som liten att inte äta, bara rensa bären, då ju mamma ville ha lite inlagt till vintern också.)

Hallonen, alltså trädgårdsdito, behövde plockas också och där blev det nog burkar i frysen (som börjar bli full). Man tackar.

De sista körsbären togs också ner och sen "slaktade" jag dem. Ser så ut, "blodigt" överallt, då jag ska försöka få bort stenen innan jag fryser in dem.

Då jag gick rundan i morse för att se vem som slokar idag och behöver lite första hjälp i form av en skvätt vatten, så hittade jag bildens bär. Ser lite ut som en utomjording? Det är kaprifolens bär och de är giftiga, så jag plockade inte. Tänkte nog plocka bort eftersom de är giftiga, så att ingen i misstag rör dem. Men så såg jag att någon nog plockat på andra ställen, bara den gröna kragen är kvar. Vem äter kaprifolbären? Någon fågel? Mår de bra av dem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar