torsdag 30 maj 2019

flygaredagen

Minnet är inte riktigt vad det varit ...

Jag minns att det var något särskilt med Kristi Himmelsfärdsdag, att jag lagt det som tidsgräns för när något ska vara gjort - men vad? Det är i så fall ogjort.

Jag tog en runda i trädgården i morse - nåja förmiddan, jag sov faktiskt ganska länge, tack och lov.

Jag har många gånger försökt fotografera humlorna i t.ex.  äppelträden, som ju blommar som bäst. Men det är inte enkelt att få något bra foto av dem, fast de är ganska många. Den här däremot satt på altansbordsduken och vilade sig (?). Jag fick fotografera den (geting?) innan den sedan flög iväg.

Från barndomen minns jag att det alltid var flyguppvisning vid Kronoby flygfält på Kristi Himmelsfärdsdag. Jag minns inte om vi nånsin åkte dit för att se på det, men det talades alltid om det.

Dagens text (Mark. 16:14-20):

Sedan visade han sig också för de elva medan de låg till bords, och han förebrådde dem deras otro och halsstarrighet, då de inte hade trott på dem som sett honom uppstånden. Han sade till dem: ”Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen. Den som tror och blir döpt skall räddas, men den som inte tror skall bli dömd. Dessa tecken skall följa dem som tror: i mitt namn skall de driva ut demoner, de skall tala nya tungomål, de skall ta ormar med sina händer, de skall inte bli skadade om de dricker dödligt gift, och de skall lägga sina händer på sjuka och göra dem friska.”
När herren Jesus hade talat till dem blev han upptagen till himlen och satte sig på Guds högra sida. Men de gick ut och predikade överallt, och Herren bistod dem och bekräftade ordet genom de tecken som åtföljde det.

Herren bistod dem och bekräftade ordet....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar