lördag 25 maj 2019

var inte oroliga

Det är körsbärsbuskens tur att stå vit i trädgården.

Jag har läst - igen - en bok som kom till vårt hus länge sen: Gene Edwards The chronicles of the Door, The Escape. På engelska.

Den läste vi - alltså försökte översätta vartefter - för barnen till kvällslitteratur. Mycket trevligare då det var en bok man själv också tyckte om att läsa. Jag tyckte fortfarande om att läsa den.

Den  handlar om hur Gud möter utvalda mänskor och det som händer i himlens värld, t.ex. då när Israels barn flydde ur Egypten med Moses som ledare. Det som står att läsas om i Bibeln i Moseböckerna. Men ur himlens perspektiv.

De där tillfällena t.ex. när en typ dörr öppnades mellan himlen och jorden och en glimt av himlen och himlens härskara/änglarna syns. Det finns mycket vi inte vet - men får tro på.

Morgondagens text (Joh. 16:23-33:
Jesus sade till sina lärjungar:
”Vad ni ber Fadern om i mitt namn, det skall han ge er. Ännu har ni inte bett om något i mitt namn. Be, och ni skall få, så att er glädje blir fullkomlig.
Detta har jag sagt er i bilder. Det kommer en tid då jag inte längre skall tala i bilder utan med klara ord låter er veta allt om Fadern. Den dagen skall ni be i mitt namn, och jag säger inte att jag skall be till Fadern för er, ty Fadern själv älskar er eftersom ni har älskat mig och trott att jag kommer från Gud. Jag kom från Fadern och trädde in i världen. Jag lämnar världen igen och går till Fadern.” Lärjungarna sade: ”Nu talar du med klara ord och inte i bilder. Nu vet vi att du vet allt, du behöver inte höra någon fråga dig. Därför tror vi att du kommer från Gud.” Jesus svarade: ”Nu tror ni. Den stund kommer, den är redan inne, då ni skall skingras, var och en åt sitt håll, och lämna mig ensam. Men jag är inte ensam, eftersom Fadern är med mig. Detta har jag sagt er för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var inte oroliga, jag har besegrat världen.”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar