fredag 15 november 2019

tungan på vågen?

ibland behövs inte mycket för att bli för mycket...
Det blev en snabbutryckning då en av mina tänder hade lite smulat sönder och bildat en vass kant, som gnagde på tungan.

Men nej, det blev ingen utryckning, det blev bara en nedslipning av den vassa kanten.

Inte trevligt att bli gammal varken för tänder, lappningar eller mänskor...

Men, jo, om man betänker alternativet att inte bli gammal så...?

Jag har läst en bok: Edin Lövås' Nära Mästaren. Av någon orsak föreställer jag mig att någon som heter Edin Lövås är ung, men i boken märker man nog att det är en mänska som mognat, levt länge Nära Mästaren. Mycket bra bok, har läst den förr, den kan nog läsas igen.

Dagens bibelord i Vbl: Den talträngde undgår inte synd, klok den som tyglar sin tunga.(Ords. 10:19) (Fast i  Folkbibeln låter det så här: Där orden är många uteblir inte synd, klok är den som styr sina läppar.)

Det är lättare nog att tygla sin tunga när man har ett sår/en blemma på densamma.

Det andra bibelordet i Vbl: Med den (tungan) välsignar vi Herren och Fadern, och med den förbannar vi människor som är skapade till Guds avbild. Från samma mun kommer välsignelse och förbannelse. Så får det inte vara, mina bröder. (Jak. 3:9-10)


Det var dagens reflektion, som jag kunde göra utan att destu mera röra på tungan....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar