lördag 9 november 2019

företagsamhet

företagarstatyn mitt inne i ett företag i Vasa
TANSTAAFL kom jag att tänka på häromdagen. (Låter ju nog som att det har slått slint, när man skriver det så där.) Det är ju mycket tal om köttätande, är det bra eller dåligt för klimatet osv. Och just kossorna har tydligen skulden till mycket nu.

Dessutom när jag har haft tid, så har jag kollat på programmet "Gud så gott" på SVTPlay. Intressant fundering kring mat och religion. (Om än inte uttrycket som sådant är något jag gillar. Fel användning av Gudsnamnet enl. min mening, om det inte direkt är en bön...)

Vi är vad vi äter, brukar det ibland heta. Rovdjur skulle väl någon säga, som menar att mänskan är ett djur bland andra.

Morgondagens text (Joh. 4:46-53):
Jesus kom tillbaka till Kana i Galileen, där han hade gjort vattnet till vin. En man i kunglig tjänst hade en son som låg sjuk i Kafarnaum. När han fick höra att Jesus hade lämnat Judeen och var i Galileen, sökte han upp honom och bad honom komma ner till Kafarnaum och bota hans son, som låg för döden. Jesus sade till honom: ”Om ni inte får se tecken och under, så tror ni inte.” Ämbetsmannen sade: ”Herre, kom innan mitt barn dör.” Jesus svarade: ”Gå hem, din son lever. ” Mannen trodde på vad Jesus sade och gick. När han ännu var på väg hem möttes han av sina tjänare, som talade om för honom att pojken levde. Han frågade då vid vilken tid på dagen han hade blivit bättre, och de svarade: ”I går vid sjunde timmen lämnade febern honom.” Då förstod fadern att det hade hänt just när Jesus sade till honom: ”Din son lever”, och han kom till tro liksom alla i hans hus.

 Vattnet hade blivit gjord till vin, utan hela proceduren med vindruvor och sånt. Det är en annan form av produktion, än den vi är van vid....

Och sjukvården som bara behöver ett ord, för att bli överflödig, det vore ju fantastiskt, om .....

TANSTAAFL är alltså en förkortning av There ain't no such thing as a free lunch. Det är alltid någon som betalar för den.

Eller som det står: "Och Herren Gud gjorde kläder av skinn åt Adam och hans hustru och klädde dem."  (1 Mos. 3:21) Syndafallet gjorde att ett djur måste dö, för att Adam och Eva skulle få kläder.

Någon måste dö för att vi ska få leva. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar