lördag 2 november 2019

plump i protokollet

Det hade regnat hela dagen, men höll upp då när det blev dags för allhelgonadagsgudstjänst i kyrkan - med ljuständning för de som avlidit sedan senaste allhelgona. Så jag tänkte jag tar en promenad till kyrkan.

Lite började det regna igen innan jag var framme.

Prästen predikade bl.a. om Upp. 7:2–3, 9–17 (klick). Han beskrev det som en trailer, som vill locka till köp. Han läste faktiskt från Wikipedia. Med den skillnaden att texten är en trailer för något som ska ske och som vi själva får vara med om, inte bara se på.

I morgondagens text (Matt. 22:1-14) är det också fest på gång:

Än en gång talade Jesus till dem i liknelser: ”Med himmelriket är det som när en kung höll bröllop för sin son. Han skickade ut sina tjänare för att kalla de inbjudna till bröllopet, men de ville inte komma. Då skickade han ut andra tjänare och lät dem säga till de inbjudna: ’Jag har ordnat för måltiden, mina oxar och gödkalvar är slaktade och allt är färdigt. Kom till bröllopet.’ Men de brydde sig inte om det. En gick bort till sina åkrar och en till sina affärer. De andra tog fast tjänarna, skymfade dem och slog ihjäl dem. Då greps kungen av vrede, skickade ut sina soldater och lät döda mördarna och bränna ner deras stad. Sedan sade han till sina tjänare: ’Allt är ordnat för bröllopet, men de inbjudna var inte värdiga. Gå ut och ställ er där vägarna skiljs och bjud alla ni ser till bröllopet.’ Och då gick tjänarna ut på vägarna och samlade ihop alla de träffade på, onda och goda, och bröllopssalen fylldes med gäster.
När kungen kom in för att se sina gäster upptäckte han en man som inte var klädd i bröllopskläder. Han sade: ’Min vän, hur kan du vara här utan att ha bröllopskläder på dig?’ Mannen kunde inte svara. Då sade kungen till tjänarna: ’Bind honom till händer och fötter och kasta ut honom i mörkret där ute. Där skall man gråta och skära tänder.’ Många är bjudna, men få är utvalda.”

En fest där alla ska ha bröllopskläder (enl. Uppenbarelsebokstexten de som tvättat sina kläder vita i Lammets blod - i sig en ganska knepig fundering...), den som inte hade blev utkastad.

Jag kände mig inte riktigt klädd i gudstjänsten. Det jag inte tänkt på var ju att jag fick upp värmen av promenaden, så jag satt och ångade på halva gudstjänsten, kände mig inte riktigt fräsch, men det syntes kanske/förhoppningsvis inte. (Och i kyrkan ser man ju bara ryggarna på folk.)

Trailern var ju för något som ska komma, vi är inte där än....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar