lördag 28 november 2020

det är advent

Fotot är från en promenad i veckan. Konstaterade att mycket träd hade återigen fallit i Parken. Vattenståndet var högt i älven, men i alla fall ingen is. Is fanns däremot nog på vattenpölarna i skogen och på stigen. 

Men nu är det advent.

Adventsljusstakarna plockades fram redan igår och jag hann reta upp mig på att de brann hela natten i uthusen fast jag hade timer som skulle släcka vid given tidpunkt. Jag tycker inte det ska lysa alltför mycket nattetid då jag vaknar. Det kollades i morse och timern var inte riktigt inställd som den skulle, nu borde den vara....?

Morgondagens text ur första läsningen

Jes. 49:8-10 

Så säger Herren: Jag bönhör dig i nådens tid, jag hjälper dig på frälsningens dag. Jag ska bevara dig och göra dig till ett förbund för folket, för att upprätta landet och fördela de förödda arvslotterna, för att säga till de fångna: "Kom ut", och till dem som sitter i mörkret: "Visa er!" De ska finna bete längs vägarna, betesmark på alla kala höjder. De ska varken hungra eller törsta, ökenhettan och solen ska inte skada dem, för deras förbarmare ska leda dem och föra dem till vattenkällor.

(Uppmärksam märker kanske att texten inte riktigt stämmer. Jag är van att läsa ur Folkbibeln, så jag tog mig friheten att ta den översättningen i stället för den som fanns på kyrkoårskalendern, de använder Bibel 2000. Jesaja-texterna är ibland väldigt olika i mitt tycke. Det som jag först märkte i den här texten var att det sades till de fångna "Kom ut" enligt folkbibeln, men Bibel 2000 hade "Gå ut!". "Kom ut." tycker jag är inkluderande, någon väntar på mig därute, medan "Gå ut" är exkluderande - gå bort från mig.)

Då Paulus hänvisar till den här texten (2 Kor. 6:2) så tillägger han: Nu är den rätta tiden, nu är frälsningens dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar