måndag 30 november 2020

jul, jul strålande jul

Julstämningen börjar infinna sig....

Inte så som kanske mest förstås med julstämning, att man lyssnar på julmusik, pysslar och ställer till jul. 

Inte ens en stämning i betydelsen åtal - och det får man ju vara tacksam för. 

Men plötsligt då jag gör något annat egentligen så finner jag mig gå igenom ett skåp som inte ofta gås igenom för att se vad där finns. Och hittar mycket som jag glömt att jag ägt. Är det att vara rik?

Bland annat bildens lakan och handvirkade spetsar + tyg som skulle sys till kuddöverdrag. En gåva jag fått en gång ca 30 år sen. Givaren är numera hos Herren.

Jag försökte förklara vad överlakan är för barnbarnet, tror inte riktigt att jag klarade av det så att hen förstod. Hämtade i alla fall in det och ska försöka använda dem, enligt projektet att använda det som finns. Men det blir nog då som underlakan, jag börjar inte bädda med överlakan mera, då det finns påslakan. Få se om jag får kuddvaren sydda. 

Sen plötsligt hittade jag i köksskåpen kokosfett och påsar med nötter med utgånget bäst före-datum. Så då fick jag dem bortstädade ur skåpet då jag smälte fettet och blandade i nötterna och solrosfrön, vilket jag sedan satte i urgamla, skadade kaffekoppar (oanvändbara som kaffekoppar) för att stelna. Sen får fåglarna god mat för vintern. 

Jag glömde sätta i pinnar åt fåglarna att sitta på, så det är lite svårt för dem ibland att få fäste, men de är nog populära. 

Finns tydligen gammaltestamentliga texter i veckan i advent också: 

Jes. 63:15-16

Blicka ner från himlen,
från din heliga och härliga boning.
Var är din lidelse och din kraft?
Din ömhet och barmhärtighet
vägrar du mig.
Du är ju vår fader,
Abraham vill inte veta av oss,
Israel erkänner oss inte.
Du, Herre, är vår fader,
alltid har du hetat vår befriare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar