lördag 5 december 2020

blott blått

En blå matta, men ändå så olika färger...?
I morgon är det självständighetsdag. Och det har rekommenderats (jag minns inte vem) att vi ska klä upp oss i blått och fira självständighetsdagen hemma. Eftersom det inte blir någon fest på slottet pga coronan. Det skulle ju nog vara något nytt, jag brukar inte klä upp mig för att se på slottsfesten...

Jag kom ihåg då för länge sen på min första fasta arbetsplats. Någon klädde sig ofta i blått, senare fick vi arbetskläder och alla hade samma färg, men jag tyckte inte jag ville ha blått. Det har nog ändrat, men fortfarande kan jag inte prova en marinblå dräkt utan att komma ihåg hur jag då absolut inte skulle ha blått på mig. Det var grönt som gällde då för mig privat, om jag minns rätt. Sådana gröna färger som jag nog inte skulle ta på mig idag. De finns nog i något nystan än som väntar på att komma sig i någon matta/duk. Fåse...?

Konstaterade då jag såg några gamla bilder, att det var nog andra också som hamnade att ha grönt på sig, då det skulle kläs upp till någon fest. Nuförtiden väljer de själv. Intressant att se de gamla bilderna i datorminnet. Det var andra tider då.

Morgondagens ena text, andra söndagen i advent

Jes. 44:6-8

Så säger Herren, Israels Kung, och hans Återlösare, Herren Sebaot: Jag är den förste, och jag är den siste. Utom mig finns ingen Gud. Vem är som jag? Låt honom berätta och lägga fram för mig vad som har hänt sedan jag insatte folket för evigt, och berätta vad som ska komma i framtiden. Var inte rädda eller förskräckta. Har jag inte låtit er höra om det  och förkunnat det för länge sedan? Ni är mina vittnen. Finns det någon annan Gud än jag? Nej, det finns ingen annan klippa, jag vet ingen. (Folkbibeln)

Det finns också en annan gammaltestamentlig text för självständighetsdagen: 

5 Mos. 8:10–17

Mose sade till Israel:
Då du äter dig mätt, skall du prisa Herren, din Gud, för det rika land han har gett dig. Akta dig för att glömma Herren, din Gud, och försumma inte att hålla hans bud, föreskrifter och stadgar, som jag i dag ger dig. När du äter dig mätt och bygger fina hus att bo i, när dina kor och får förökar sig, när du får mer av silver och guld och allt vad du äger förmeras, akta dig då för att i högmod glömma Herren, din Gud, som förde dig ut ur Egypten, ut ur slavlägret, som ledde dig genom den stora och fruktansvärda öknen med giftormar och skorpioner, ett förbränt land utan vatten, som lät vatten flöda ur den flinthårda klippan och lät dig äta manna i öknen, något som dina fäder inte kände till, allt för att tukta dig och sätta dig på prov och för att till slut visa dig sin godhet. Tro inte att du av egen kraft och förmåga har skaffat dig denna rikedom.

Genom alla år har vi kanske inte haft senaste, fräckaste, finaste dressen, men vi har genom alla år haft mat på bordet och kläder att klä oss med.... Mode, färger och klädedräkten ändrar, men Herren är densamme.

 

3 kommentarer:

  1. Vacker blå kreation du fixar där! Så rokigt att se. Och med snöbollar å allt :).. /lillasyster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt menar jag förstås... ;)

      Radera
    2. Visst är det roligt! :) Intressant alltid att fota hur det ser ut, det ser så annorlunda ut än det jag i verkligheten ser. Men å andra sidan ser väven alltid annorlunda ut också då den tas ner och är färdig än det ser ut då den är i väven. Lite problem är det när man väver att jeans kan vara så många olika blåa färger.... (snöbollarna är också ljusblåa, men inte jeans utan morgonrock)

      Radera