lördag 26 december 2020

Han är

 

Bilden visar en sak jag länge sedan skaffat av någon orsak(?). Den har legat i en burk som jag hittade i städningen inför julen. Min första tanke var att den skulle ju passa i en krubba, som Jesusbarnet. Det blev inte av. 

Den föreställer en baby, någon skulle kanske säga foster, i naturlig storlek vecka 21 i havandeskapet. Den vecka som, om jag minns rätt den tiden jag köpte den, var den vecka som man ännu kunde abortera. 

Den är så liten att den ryms bra i min knutna hand, helt innesluten. 

Om Maria, Jesu mor, hade blivit gravid idag, skulle hon förmodligen nog fått förslag om att abortera.
 
 
Ordspr. 8:1, 22-30 
 
Hör, visheten ropar och förståndet höjer sin röst! 
...
Herren hade  mig vid begynnelsen av sin väg, före sina gärningar i urtiden. Av evighet är jag insatt, från begynnelsen, innan jorden fanns. Innan djupen blev till föddes jag, innan källorna flödade av vatten. Innan bergen grundades, innan höjderna fanns föddes jag, innan han gjort land och fält och jordens första stoft. När han beredde himlen var jag där, när han välvde ett valv över djupen, när han fäste skyarna där uppe och djupets källor bröt fram med kraft, när han satte en gräns för havet och vattnet stannade där han befallt, när han lade jordens grund, då var jag verksam vid hans sida. Jag var hans glädje dag efter dag, ständigt jublande inför honom. (enl. Folkbibeln)

I julens gudstjänster, de som jag tittat på via youtube, svtplay och arenan har det nog någon gång talats som om Jesus föds varje jul, men enligt bibeln stämmer det nog inte, om jag förstått rätt. Han föddes en gång som människa i Nasaret i Galileen. Och det är det vi påminner oss om varje jul.

Enligt dagens text föddes han ('hade mig' kan tydligen enl. Folkbibelns kommentar betyda 'fick mig', det som enl. kyrkoårskalendern översatts till 'skapade mig' ) i begynnelsen, innan jorden fanns, hos Herren. Han är.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar