lördag 12 december 2020

frestelse

Jag har fallit - för trycket från omgivningen.

Julen hos oss har alltid kommit till jul, inte innan. Förutom adventsljusstaken har inga julgranar, julprydnader kommit fram förrän till jul. 

Jag kan inte skylla på någon, bara mig själv. Men nu lade jag upp julgransbelysning, som också får lysa under de mörka morgon- och kvällstimmarna. Så nu lyser två julgranar på gården två veckor före jul. Den ena granen lyser bara lite vid roten (lite roligt ska man ju ha).

Har sett någonstans (TV, youtube, fb?) om någon som menade att djur och människor (åtminstone jag!) störs av alla extra ljus, att vi borde bli bekant med mörkret också, bli bekväm med att det är mörkt. Att det är något vi missar i vår "upplysta" värld. (Har någon gång funderat att man kunde sätta upp en liten lykta att lysa vid varje fågelholk man satt opp. Det skulle väl se fint ut? - men tror inte fåglarna skulle uppskatta det.)

Morgondagens text ur första läsningen

5 Mos. 18:15-19

Herren, din Gud, skall låta en profet lik mig träda fram hos dig ur dina bröders led. Honom skall ni lyssna till. Det var om detta du bad Herren, din Gud, när ni var församlade vid Horeb. Du sade: ”Jag vill inte höra Herrens, min Guds, röst igen, och denna väldiga eld vill jag inte mera se, ty då kommer jag att dö.” Då sade Herren till mig: ”Vad de säger är riktigt. Jag skall låta en profet lik dig träda fram ur deras bröders led. Jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall förkunna för dem allt vad jag befaller honom. Men om någon inte lyssnar till mina ord, de ord han talar i mitt namn, skall jag utkräva vedergällning av den mannen.”

Det var vid Sinai berg (Horeb är ett annat namn på samma berg) som Israels folk sade att de inte vill höra Herrens sin Guds röst igen - det var för väldigt - de blev rädda. Då berättade Herren att han ska sända Jesus, men också då ett men: Om någon inte lyssnar....

Katten stördes i alla fall av ljusserien jag satt upp. Eftersom jag hade en timer som reglerade när den skulle lysa eller inte lysa. Timern hade ett ljud som hon uppfattade - inte jag. Något surrade under kattens gran....?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar