lördag 19 december 2020

gäller än


Den här tavlan har jag sytt själv någon gång på 70-80-talet. Den finns på väggen än. 

Texten hade jag sett på farmors vägg från barnaår. Den tavlan hade mer snirklig skrift, sydd om jag minns rätt i efterstygn. (Tror att den nog pryder någon vägg ännu.) Det trodde jag mig inte om att kunna få till snyggt, så jag tog till korsstygn. 

Efter ett tag ser man inte tavlan längre, men jag tror att orden ändå går in. Det är viktigt vad vi fyller våra huvuden (eller är det hjärtat som fylls?) med. 

Morgondagens gammaltestamentliga (första läsningen) text: 

Jes. 29:17-19

Ännu en liten tid och Libanon ska förvandlas till ett bördigt fält, och det bördiga fältet ska räknas som vildmark.Den dagen ska de döva höra bokens ord och de blindas ögon se ur dunkel och mörker. De ödmjuka ska få allt större glädje i Herren, de fattigaste bland människor ska fröjda sig i Israels Helige. (enl. Folkbibeln)

Var det månne den här texten Jesus tänkte på då han skickade bud åt Johannes som satt i fängelse och tvivlade: 

Han svarade dem: "Gå och berätta för Johannes vad ni sett och hört: Blinda ser, lama går, spetälska blir rena, döva hör, döda uppstår och fattiga får höra glädjens budskap. ( Luk. 7:22)

 

💝   Det är ju Jesu födelse vi firar i juletid: Fridfull god jul önskar jag dig som läser!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar