torsdag 31 december 2020

gott slut och gott nytt år!

Katten Miike har hittat sin vanliga plats, bredvid skorstenen från spisen, där är det varmt. Hon visar sin mage, inbjudande ser det ut som: Skrapa mig på magen! 

Men det går jag inte på mera. Den som försöker får vanligtvis skarpa klor och tänder runt sina fingrar. Men, det finns faktiskt någon som ibland fått skrapa henne på magen....?

Bredvid finns det mycket skräp, hon tar med det i pälsen då hon kommer in. Den lilla runda saken hade hon en gång väldigt mycket av och jag blev att undra vad det var. Såg ut som något slags fröhus, men väldigt jämnt runt. Någon föreslog spindelbo. Men till sist kom vi på att det var mjukt. Det var förmodligen något förpackningsmaterial. Borde egentligen gå och se efter i uthuset/förrådet om vi har där någon gammal sittstol som gått sönder och innehållet fastnar på katten då hon ligger på det. Det är ju varmt att ligga på något styroxartat. 

Själv slutade jag året med att låta någon peta mig i näsan. Så nu får jag med gott samvete strunta i allt vad nyår heter och sitta hemma tills jag får svar. Ja - jag borde ju nog gå ut och gå och få frisk luft förstås. 

Dagens gammaltestamentliga text: 

Klag. 3:22-26

Det är Herrens nåd att det inte är ute med oss, att det inte är slut med hans barmhärtighet. Den är ny varje morgon, stor är din trofasthet. Herren är min del, det säger min själ, därför hoppas jag på honom. Herren är god mot dem som väntar på honom, mot den själ som söker honom. Det är gott att i stillhet hoppas på hjälp från Herren. (enl. Folkbibeln)

 Inte mycket till klagovisa här. 

Vi får tacka för året som gott och hoppas på Herren för det kommande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar