fredag 1 januari 2021

mat för dan

Förra årets fågelmat duger nog än, fast fotot är ju från i fjol - eller igår. Gamla koppar kom till användning och gamla nötter likaså.

Årets första gammaltestamentliga text: 

Jes. 42:5-8

Så säger Gud, Herren som har skapat himlen och spänt ut den, han som har brett ut jorden med allt som växer där, han som har gett liv åt folket som bor där och ande åt dem som vandrar på den.  Jag, Herren, har kallat dig i rättfärdighet. Jag ska hålla dig i handen, jag ska bevara dig  och göra dig till ett förbund för folket, till ett ljus för hednafolken, för att du ska öppna blinda ögon och föra fångar ut ur fängelset, ur fångenskapen dem som sitter i mörker. Jag är Herren, det är mitt namn.  Jag ger inte min ära åt någon annan eller mitt lov åt avgudabilder. (enl. Folkbibeln)

 Den här texten handlar tydligen om Jesus, syns då man läser omkringliggande text.

Vad har vi för avgudabilder nuförtiden, undrar om de finns i telefonen? eller på fb? eller bloggen? Eller vilka fängelser sitter vi i?

Mer än dig själv hav kärt ditt hem, 
din moders bön, din faders bud, 
men fosterlandet mer än dem
och mer, långt mer än allt din Gud. 
(Zacharias Topelius ur en bok i hyllan)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar