måndag 18 januari 2021

vem

 

viktigt med kontakt, men också viktigt med vem....
Ps 1:1–3

Lycklig den som inte följer de gudlösa, inte går syndares väg eller sitter bland hädare utan har sin lust i Herrens lag och läser den dag och natt. Han är som ett träd planterat nära vatten – det bär sin frukt i rätt tid, aldrig vissnar bladen. Allt vad han gör går väl.

Det visade sig att det är böndagen för kristen enhet idag, med ovanstående gammaltestamentliga text, enligt kyrkoårskalendern. 

Förra inlägget skulle ju passa bra till den texten. 

Det är viktigt vad man matar sig med. Gudstjänsten från Vörå församling var en lisa för själen efter att jag bläddrat i/ kollat upp fb-texter och snuttar.  

I morgon är det biskop Henriks minnesdag, enl. samma kalender. (Jag har ingen aning om vem biskop Henrik var - men det går ju att googla. Då minns jag ju nog något om ett avhugget finger. Sen vet man ju inte hur mycket det stämmer det som står i google. Efter så lång tid är det nog svårt att hitta sanningen om vad som hände. Våldsamt var det nog också på den tiden.)

Men tacksam är jag att någon kände sig manad att komma med kristendomen till Finland, så också jag fick ta del av den. 

Gammaltestamentliga texten för morgondagen är: 

Jes. 52:7-10

Härligt är att höra budbärarens steg när han kommer över bergen, han som bär bud om seger, som ropar ut goda nyheter, bär bud om räddning och säger till Sion: ”Din Gud är konung!” Hör, dina väktare ropar och jublar. Med egna ögon ser de hur Herren vänder åter till Sion. Brist ut i jubel, Jerusalems ruiner, Herren tröstar sitt folk och friköper Jerusalem. Herren visar sin makt och helighet inför alla folk, hela jorden skall se hur vår Gud räddar oss.

Det tror jag på i alla fall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar